
Tisková konference OS kultury ČMKOS dne 23. 9. 2025
Odborové svazy kultury sdružené v ČMKOS dne 23. 9. 2025 v rámci odborné konference Kultura 2026 představily na tiskové konferenci "HODNOCENÍ V DESETI BODECH" své vyhodnocení dopadů vlády premiéra Petra Fialy a činnosti Ministerstva kultury v uplynulém období v kulturním sektoru. Analýza vychází z požadavků, které odbory formulovaly v roce 2022 v tzv. Desateru pro kulturu 2022.
„Kultura je jedním z pilířů české společnosti. Pokud stát nebude garantovat její stabilní financování a důstojné pracovní podmínky, ohrožuje tím nejen samotné instituce a zaměstnance, ale i kvalitu života občanů,“ řekl Jiří Dokoupil, prezident Unie orchestrálních hudebníků ČR.
Za OS kultury ČMKOS na tiskové konferenci vystoupili Jiří Dokoupil, prezident Unie orchestrálních hudebníků ČR, Dagmar Jelínková, místopředsedkyně OS pracovníků kultury a ochrany přírody, Ivan Češka, člen výkonného výboru OS pracovníků kultury a ochrany přírody, Lubomír Novotný, předseda OS pracovníků knihoven, Lukáš Frýda, místopředseda Unie – OS profesionálních zpěváků ČR a Stanislav Lehký, zástupce Herecké asociace.
Odkaz na videozáznam tiskové konference OS kultury ČMKOS: https://www.youtube.com/live/TCg6a1NpzW8
HODNOCENÍ V DESETI BODECH
profesní a odborové svazy při ČMKOS hodnotí vedení Ministerstva kultury v letech 2022 až 2025 podle „Desatera pro kulturu 2022“
1. Zachování sociálního dialogu na úrovni Ministerstva kultury
· První jednání pracovní skupiny RHSD pro kulturní otázky na MK bylo svoláno po urgencích zástupců odborů až několik měsíců od ustavení nové vlády.
· Vedení sociálního dialogu ze strany MK bylo problematické, řada rozhodnutí byla ministerstvem provedena bez ohledu na názor sociálních partnerů, případně byly předloženy pouze informativně.
2. Výdaje státu na kulturu
· Po nástupu ministra Martina Baxy se výdaje státního rozpočtu na kulturu snížily.
· Snížení prostředků pro příspěvkové kulturní organizace zřizované MK a rostoucí inflace vedly k omezování řady činností a k rušení pracovních míst bez ohledu na zákonné povinnosti a úkoly těchto institucí.
· Dotační titul Státní podpory profesionálních divadel, symfonických orchestrů a pěveckých sborů zůstává stále podhodnocen, pro rok 2026 bylo v návrhu státního rozpočtu opět výrazné snížení jeho prostředků (podle nejnovější informace ministra Baxy, by měl Program alespoň zůstat na úrovni roku 2025).
· Navýšení rozpočtu MK v roce 2025 bylo významně ovlivněno dočasnými evropskými prostředky z Národního plánu obnovy a podílem církevních náhrad z důvodu inflační doložky obsažené v zákoně o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.
· Návrh státního rozpočtu na rok 2026 (dle materiálů z 31.8.2025) předpokládá pokles v kapitole MK o 3,39 miliard korun.
· MK rezignovalo na snahu dosáhnout proklamovaného 1 % výdajů státu na kulturu.
· Poměr výdajů státu na kulturu má opět klesnout, a to na úroveň 0,67 % bez náhrad církvím.
3. Zaměstnanost, rozvoj personálních kapacit v kultuře
· Vládní úspory snížily finanční prostředky i na platy v příspěvkových organizacích MK, což vedlo k propouštění zaměstnanců a k nárůstu zátěže pro ty zbývající.
· Návrhy změn zákoníku práce předložené především ODS a TOP 09 (např. návrh na zavedení institutu výpovědi bez udání důvodu) směřovaly k dalšímu znevýhodnění zaměstnanců.
4. Zvyšování platů
· Za vlády premiéra Petra Fialy došlo k dramatickému propadu reálných mezd a platů zaměstnanců v kultuře, a to až o 22 %.
· Nechuť vlády k pravidelnému navyšování platů v první tarifní platové tabulce vedla k propadu až 2/3 platových tarifů pod úroveň minimální mzdy a minimálních zaručených platů.
· Životní úroveň zaměstnanců kultury byla snížena i dopady tzv. úsporného balíčku, tedy navýšením daňové zátěže nebo např. snížením prostředků na tvorbu FKSP na 1 %.
· Ministr kultury Martin Baxa se nedokázal dostatečně zasadit o zlepšení situace v oblasti odměňování zaměstnanců kultury.
5. Příspěvkové organizace vs. nová právní forma kulturních institucí (VKI)
· Nebyla vypracována přislíbená analýza nedostatků fungování příspěvkových organizací a přínosů nové právní formy pro činnost kulturních institucí.
· Zákon o VKI byl ministerstvem kultury dlouho připravován pouze s Asociací profesionálních divadel ČR. Opakované výzvy sociálních partnerů k participaci na tvorbě tohoto zákona byly ze strany vedení MK ignorovány.
· Významná část připomínek ze strany odborových svazů se ukázala být ve shodě s připomínkami dalších rezortů a odborné veřejnosti.
· Přes dílčí úpravy v původní verzi návrhu zůstává zákon o VKI neefektivním a rizikovým právním předpisem.
6. Status (profesionálního) umělce
· Návrh Statusu umělce byl implementován do právního řádu ČR v minimalizovaném rozsahu kvůli zachování podmínek čerpání prostředků z Národního plánu obnovy.
· Přijatý návrh Statusu umělce je zcela nedostatečný nástroj, a to z důvodu:
- nedostatečného vymezení podmínek pro přiznání tohoto statusu,
- chybějících konkrétních opatření a postupů pro podporu umělců (např. v době krize).
7. Národní plán obnovy a investice do infrastruktury v oblasti kultury
· Současné vedení MK dobře zpracovalo nástroje čerpání prostředků z Národního plánu obnovy. Výši prostředků tohoto programu však vyjednal předchozí ministr kultury Lubomír Zaorálek; díky němu kultura z tohoto mimořádného evropského dotačního titulu nevypadla.
· Národní plán obnovy se pozitivně propsal do procesu digitalizace našeho kulturního dědictví.
· Prostředky z některých komponent Národního plánu obnovy mohly čerpat také státní kulturní instituce; až v následujícím období však bude možné zhodnotit efektivitu, rozložení a skutečný dopad vynaložených prostředků.
8. Posilování významu kultury a veřejné kulturní služby, zákon o kultuře
· Posilování významu kultury a veřejné služby zůstává jen u deklarací a politických frází. V realitě kulturní instituce bojují stále více o „přežití“, veřejná kulturní služba zůstala na okraji zájmu vlády.
· Společenský a sociální status zaměstnanců kultury se propadl z důvodu největšího poklesu reálných platů v sektoru veřejné správy.
· Důsledkem neřešených problémů v oblasti odměňování a nízkých platů v kultuře je pokračující snižování konkurenceschopnosti na trhu práce.
· Možnost vzniku zákona o kultuře, přes zjevný zájem mnoha zástupců odborů, zaměstnavatelů a odborné veřejnosti, nebyla vedením MK podpořena.
9. Ochrana kulturního dědictví a dodržování mezinárodních závazků ČR
· Ochrana kulturního dědictví je neustálým omezováním finančních zdrojů, personálních kapacit a zákonnými úpravami (např. stavební zákon) marginalizována.
· Nastalá světová politická krize v důsledku války na Ukrajině ukázala nepřipravenost krizových procesů v oblasti ochrany našeho kulturního dědictví. Žádná vláda nevytvořila podmínky pro skutečnou realizaci krizových mechanismů, které by bylo možné aplikovat alespoň na naše nejvýznamnější kulturní statky.
· Za nynější ekonomické situace je náprava situace problematická a nemá ani dostatečnou politickou podporu.
10. Knihovny a muzea – zvyšování dostupnosti a přístupnosti kultury
· Konsolidační rozpočtová opatření současné vlády významným způsobem oslabila jeden z hlavních cílů Státní kulturní politiky na roky 2021–2025 (tj. zvyšování dostupnosti a přístupnosti kultury).
· Směřování k otevřenosti, širší paletě služeb nabízených čtenářům a návštěvníkům muzeí a knihoven by nemělo překrývat, nýbrž doplňovat odborné poslání paměťových institucí.