Stanovisko OSPKOP k jednání zástupců odborů a Vlády ČR o navýšení platů dne 28. 8. 2024

01.09.2024 19:48

Stanovisko výkonného výboru Odborového svazu pracovníků kultury a ochrany přírody (OSPKOP) k jednání zástupců odborů a Vlády ČR o navýšení platů konanému dne 28. 8. 2024


Výkonný výbor Odborového svazu pracovníků kultury a ochrany přírody vyjadřuje své zklamání a zásadní nesouhlas s přístupem Vlády ČR k vyjednávání o růstu platů zaměstnanců odměňovaných podle tabulky č. 1 v příloze nařízení vlády o platech zaměstnanců ve veřejných službách a správě a státních zaměstnanců. Podle této tabulky je odměňována většina zaměstnanců institucí, v nichž působí členské základní organizace našeho odborového svazu.

Nesouhlasíme s postojem vlády, podle něhož jsou odboroví vyjednavači odpovědní za skutečnost, že ani v roce 2024 platy neporostou, a to i přesto, že propad reálných platů zaměstnanců odměňovaných podle tabulky č. 1 činil za roky 2022 až 2023 17,9 % (podle dat MPSV). V letošním roce navíc z rozhodnutí vlády došlo k nárůstu odvodů na nemocenské pojištění, ke snížení přídělu do FKSP a objemu prostředků na platy v součtu opatření konsolidačního balíčku v průměru o dalších 3,5 %, takže je propad reálných platů ještě vyšší.



Vláda na jednání 28. 8. 2024 vyjádřila „ochotu“ navýšit od 1. 9. 2024 platové tarify u tabulky č. 1, avšak pouze o 5 % pro platové třídy 1–7 a o 3 % pro platové třídy 8–12. Ostatní platové třídy v této tabulce ani další tabulky příslušného nařízení vlády navýšit nehodlá. Finanční prostředky na navýšení však musí resorty najít ve svých rozpočtech. Další podmínkou byl souhlas odborových svazů s touto variantou (v opačném případě k žádnému navýšení nedojde) a zřeknutí se všech protestních aktivit. Zástupci odborových svazů působících ve veřejných službách a správě vládní návrh odmítli a konstatovali, že takovýto návrh staví zaměstnance ve veřejné správě a službách proti sobě, deformuje platové tabulky a odstupňování jednotlivých platových tarifů a nadále prohlubuje reálný propad v oblasti odměňování. Vyjádřili zklamání nad tím, že v kontextu celého státního rozpočtu není vláda schopná najít finančních prostředky ani na navýšení platových tarifů všech zaměstnanců odměňovaných podle platové tabulky č. 1. Zároveň konstatovali, že je na rozhodnutí vlády, jak se zachová, a požádali o neprodlené setkání k problematice platových tarifů od 1. 1. 2025.

K vládnímu návrhu je třeba ještě uvést, že bez navýšení prostředků ze státního rozpočtu pro státní příspěvkové organizace – což jednoznačně zamítl ministr financí – by i takovéto navýšení (o 3 %, resp. 5 %) znamenalo zejména v kultuře další propouštění zaměstnanců nebo prakticky nulové motivační složky platu, což dokládá i následující citace ze stanoviska Ministerstva kultury z připomínkového řízení k návrhu MPSV na valorizaci nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, tedy k návrhu, který předložil ministr Jurečka 23. července k projednání vládou:

„Příspěvkové organizace zřízené Ministerstvem kultury v rámci svého hospodaření nedisponují prostředky na úhradu zvýšených osobních nákladů, které vyvolá navržené zvýšení stupnic platových tarifů. Tarifní část platu u příspěvkových organizací Ministerstva kultury činí cca 67 % celkového objemu prostředků na platy, sekundární vlivy vyvolané navýšením tarifních platů asi 15 % z jejich objemu. (tzn. že na motivační složky zbývá pouze 18 %, pozn. odborového svazu) … Minimální zvýšení objemu prostředků na platy nezajistí v případě kapitoly 334 odpovídající navýšení motivačních složek, které zaměstnanci budou přirozeně vnímat jako snížení odměn a osobních příplatků (na základě relativního principu vnímání užitku).

Vládou avizované 5% navýšení objemu prostředků na platy v roce 2025 finanční situaci většiny zaměstnanců v kultuře také nijak významně nezlepší, neboť zaměstnavatelé budou muset dorovnat tu část ze 133 platových tarifů tabulky č. 1, které budou od 1. 1. 2025 pod nejnižší úrovní zaručeného platu. Pro zbývající zaměstnance v dalších 59 tarifních položkách první platové tabulky tedy pravděpodobné 5% navýšení platu není zaručeno.

Také ekonomy doporučované snižování počtu zaměstnanců, které má zajistit růst platů u zbylých zaměstnanců příspěvkových organizací, je absurdní, neboť neobsazená místa jsou u státních příspěvkových organizací rušena včetně objemu finančních prostředků. Naopak tento postup degraduje kvalitu a systematičnost veřejných služeb poskytovaných podle zvláštních zákonných předpisů specializovanými odbornými organizacemi, jejichž zaměstnance náš svaz zastupuje.


Copyright © 2011 - 2024 Odborový svaz pracovníků kultury a ochrany přírody
Copyright © 2011 - 2024 Odborový svaz pracovníků kultury a ochrany přírody